۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

ژاله خون شد، ژاله درياي خون شد

روز هفدهم شهریور سال 1357 بود.در میدان ژاله ماموران دژخیم پهلوی گلوله های آتشین خود را به سمت تظاهرات کنندگان شلیک کردند و میدان ژاله را سرخ گون نمودند.
چند روز بعد حسین علیزاده و دوستانش از رایو استعفا کردند و به دریای مردم پیوستند.سپس در خانه محمد رضا لطفی جمع شدند و شعر ژاله خون شد سیاوش کسرایی را که در زیر می آید را به یکی از سرودهای بیاد ماندنی تبدیل کردند:
مژاله بر سنگ افتاد، چون شد
ژاله خون شد
خون چه شد؟خون چه شد؟
خون جنون شد
ژاله خون کن،خون جنون کن
سلطنت زین جنون واژگون کن
ژاله بر گل نشان، گل پران کن
بر شهیدان زمین گلستان کن
نام گم نام ها جاودان کن
تا به صبح آید این شام تیره
در شب تیره آتشفشان کن
دست در کن
شو خطر کن
خانه ظلم زیر و زبر کن
جان خواهر
کارگر،روستایی، برادر
پیشه ور، ای جوان، ای دلاور
ما همه یک صف و در برابر
آن ستم کاره، آن تاج بر سر
دست در کن
شو خطر کن
خانه ظلم زیر و زبر کن
خواهر من، گرامی برادر
چون به هر حال تنهاست مادر
من به خاک اوفتادم تو بگذر
بهر ایجاد دنیای بهتر
دست در کن
شو خطر کن
خانه ظلم زیر و زبر کن
ای شما ای صف بی شماران
اشک من در نثار شمایان
بر سر هر گذرگاه و میدان
ژاله شد، ژاله شد
ژاله چون شد
ژاله خون، ژاله دریای خون شد
خون جنون
خون جنون
سلطنت واژگون
سلطنت واژگون
آنها سپس سرود را با صدای استاد شجریان و سایر افراد گروه چنین ساخته و اجرا نمودند:

ژاله بر سنگ افتاد چون شد ؟ / ژاله خون شد
خون چه شد ؟ خون چه شد ؟ / خون جنون شد
ژاله خون كن /خون جنون كن
سلطنت زين جنون واژگون كن /ژاله بر گل نشان، گلپران كن
بر شهيدان زمين گلستان كن / نام گمنام‌ها جاودان كن
تا به صبح آيد اين شام تيره / در شب تيره آتشفشان كن
دست در كن/ شو خطر كن/ خانه ي ظلم زير و زبر كن
جان خواهر، روستايي، برادر/ پيشه ور، اي جوان، اي دلاور
ما همه يك صف و در برابر/ آن ستمكار، آن تاج بر سر
خواهر من، گرامي برادر / چون به هر حال تنهاست مادر
من به خاك افتادم تو بگذر/ بهر ايجاد دنياي بهتر
اي شما اي صف بيشماران / اشك من در نثار شمايان
بر سر هر گذرگاه و ميدان/ ژاله شد، ژاله شد، ژاله چون شد؟
ژاله خون شد، ژاله درياي خون شد/ خون جنون، خون جنون
سلطنت واژگون، واژگون شد

هیچ نظری موجود نیست: