۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

راشد آن فاضل مطلق آمد

حسینعلی راشد در سال 1284 ش در شهر تربت‏حیدریه روستای‏کاریزک در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. پدرش حاج شیخ عباس‏تربتی معروف به حاج آخوند، از عالمان عامل و عاملان خالص ‏بود.
راشد پس از مدتی که در شیراز به خطابه پرداخت به اصفهان آمد ویک سال نیز واعظ اصفهان بود، تا این که پس از منبر روزنوزدهم رمضان توسط‏شهربان بازداشت شد.راشد به زندان انفرادی رفت و 75 روز تک و تنها در گوشه زندان‏بی‏خبر از دنیای خارج زندگی کرد. او در زندان به عبادت مشغول بود و طرفدارانش در اصفهان وشیراز و تهران با نوشتن نامه به دربار و رضاشاه موجب شدند تاشاه، مختاری را احضار کرد و گفت: به راشد بنویس دست از آنتریک‏ بردارد. او سرانجام در سال 1316 از تبعید خارج شد و راهی تهران شد.
او مدتی در شهر تهران در شرکت مطبوعات به سمت مصحح با حقوق‏مختصری استخدام شد.که در این مدت، کتاب دو فیلسوف شرق و غرب را منتشر ساخت. کم‏کم روزنامه اطلاعات هم از او دعوت‏کرد تا با هیات تحریریه این روزنامه همکاری کند. او به‏اصرار بازاری‏های تهران هفته‏ای‏دو روز در منزل دو نفر از تجار تهران به‏طور محرمانه به‏منبر می‏رفت و ‏به تدریج تعداد منبرها افزایش یافت. راشد روزها به‏تدریس فلسفه و فقه می‏پرداخت، ساعاتی هم در هیات تحریریه‏روزنامه اطلاعات شرکت می‏کرد. پس از شهریور 1320 کمیسیون تبلیغات از او دعوت کرد که در رادیو تهران‏سخنرانی کندواز همان تاریخ سخنرانی‏های راشد در سطح ایران پخش شد.
جایگاه مردمی راشد سبب شد که در جریان نهضت ملی نفت وانتخابات هفدهمین دوره قانونگذاری، به عنوان نماینده مردم‏تهران به مجلس شورای ملی راه یابد.ولی بیشتر از چند جلسه درجلسات علنی شرکت نکرد.راشد تصمیم گرفت از نمایندگی استعفا دهد، ولی با دخالت مصدق‏از استعفا منصرف شد، ولی از حضور در مجلس نیز خودداری کرد. راشد از آن پس به تدریس در دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران‏و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) روی آورد و به سخنرانی‏های خوددر رادیو ایران که از سال 1320 آغاز شده بود تا اردیبهشت 1338ادامه داد. این سخنرانی‏ها طولانی‏ترین برنامه مذهبی رادیو ایران‏از ابتدای تاسیس تا به حال بوده است و بخش‏هایی از آن در16جلد به چاپ رسیده است. گویند زمانی محمد ظاهر شاه در مجلسی سخنرانی می کرد.وقتی عقربه های ساعت به هشت رسید. گفت :حالا برویم و سخنان راشد را گوش کنیم!
سرانجام حسینعلی راشد پس از عمری فراز و نشیب در هفتم آبان 1359 در قطعه 83،ردیف141 ،شمارهء نهم بهشت زهرا به خواب ابدی رفت.بر روی سنگ قبر او این دوبیت دیده می شود:
به جنان پیر موفق آمد / راشد آن فاضل مطلق آمد
بهر تاریخ وفاتش به قلم / راشد مرشد بر حق آمد

هیچ نظری موجود نیست: