۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

گر طاعت خود نقش کنم بر نانی



قبل از آنکه به خارج سفر کنم،متوجه غرور فرعونیت ام نشده بودم.تا آنکه وقتی در جزیره کاناری که در غرب افریقا است به یکی دو کتابخانه سر زدم و متوجه شدم که کتاب فارسی در کتابخانه ندارند.خیلی دلم سوخت و بمحض آنکه به پاریس بازگشتم .یک جلد آسیای هفت سنگ توسط آقای شریف که مقیم کاناری بود فرستادم و توصیه کردم که آنرا به یکی از کتابخانه های "لاس پالماس" بسپارد تا کتاب فارسی هم در آن جزیره باسد.
استاد باستانی پاریزی در ادامه می نویسند :چند روز بعد آقای شریف برایم نوشت:
"کتاب نفیستان را خواندم و کیف کردم.به چندین کتابخانه عمومی رجوع کردم،اظهار داشتند:به علت نداشتن خوانندهء شرقی،شورای کتابخانه های جزیره برای نگهداشتن این کتابها ،محل مخصوصی تعیین نکرده.بنابراین تا دستور بعدی آن استاد،کتاب نزد من امانت می ماند."
حکایت همان طاعت شیخ نجم الدین کبری است که گفته:
گر طاعت خود نقش کنم بر نانی/وآن نان بنهم پیش سگی بر خوانی
وان سگ،شش مه،گرسنه در زندانی / از ننگ،بر آن نان،ننهد دندانی
....
باستانی پاریزی/خود مشت مالی/ص366

هیچ نظری موجود نیست: