۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

آخر ای نالوطیان پس رای و مای ما چه شد

پس از فرار دیکتاتور در شهریور سال1320 ،نسیم آزادی دوباره شروع به وزیدن گرفت.اما حاکمان و دولت هایی که برمسند قدرت می آمدند ،تمام توان خود را بر جعل و دغل بازی در انتخابات ها می گذاشتند تا حامیان خود را از درون صندوق ها در بیاورند. رهی معیری در شعر زیر به این مطلب اشاره می کند:
آن همه پولی که دادیم از پی آرا چه شد / آخر ای نالوطیان پس رای و مای ما چه شد
بین ما قول و قراری بود پابرجا و سخت / آن قرار محکم و آن قول پابرجا چه شد
نه مراد از حومه حاصل شد نه از صندوق شهر / زحمت اینجا چه گشت و وعدهء آنجا چه شد
با فلان آقا به صد امید کردیم ائتلاف / ائتلاف ما و سوگند فلان آقا چه شد
گفتی یا من بمیرم کام دل حاصل کنم / من بمیرم حاصل آن من بمیرم ها چه شد
سود ما از کشمکش با قاضی و حاکم چه بود / نفع ما از گفتگو با مشدی و ملا چه شد
با رفیقا ن دشمن و با دشمنان گشتیم دوست / بهرهء ما عاقبت زین صلح و زان دعوا چه شد
کهنه رندان از لواسانات بردند آنچه بود / آخر از این خوان یغما قسمت بابا چه شد
تخمی افشاندیم و امید گیاهی داشتیم / ما هم آخر زین نمد چشم کلاهی داشتیم
ای دبیر حوزه و ای رای خوان انجمن / بیش از این نومید از آراء مغشوشم مکن
گر فراموشت شدم در موقع تسلیم رای / لا اقل در موقع خواندن فراموشم مکن


هیچ نظری موجود نیست: