۱۳۹۱ شهریور ۲, پنجشنبه

برخاست در این دوران یک مرد فقط یک مرد


چند روز قبل که داشتم بر سربرگ نامه اداره تاریخ آنروز را می نوشتم،یکدفعه متوحه شدم که 28 مرداد است و با خود فکر کردم که 59 سال از کودتا علیه حکومت مصدق می گذرد و حالا مفهوم کودتا را بیشتر لمس می کنم.

مرحوم یغما در خاطرات خود نقل می کند که با بیشتر رجال مملکت حشر و نشر داشت و هیچ یک از آنها را دشمن مملکت و ملت نمی داند.بلکه هر یک راهی برای پیشرفت ملت و مملکت میداند.مثلا"سید ضیا الدین طباطبایی مردی با فضل ، با کفایت و جاه طلب بود ولی معتقد بود که برای اصلاح امور ایران بایستی از دوستی و مساعدت انگلستان استفاده کرد.در حالیکه مصدق برخلاف عقیدهء او بود و او را خائن می شمرد.

در قسمتی از خاطرات مدیر مجله یغما می خوانیم:

مصدق بی هیچ تردید وطن پرست ترین مردی از رجال کشور بود.در سالهای مملکت داری خطایی از او دیده نشد و شرح جریان کارهای او را در تاریخ باید خواند.عکس خود را هم به مجله یغما مرحمت فرمود که در یکی از شماره ها چاپ شد.من در قطعه ای این بیت سعدی را درباره او تضمین کرده ام:

برخاست در این دوران یک مرد فقط یک مرد

می گویم و بعد از من گویند به دورانها

....

خاطرات یغما

هیچ نظری موجود نیست: