۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

احترام مسجد و معبد به هر مذهب رواست

سید اشرف الدین قزوینی در روزنامهء نسیم شمال  بمناسبت  اعیاد و یا عزاهای مذهبی  محال است شعری چاپ نکند.او دربست تسلیم شعائر مذهبی بود،مثلا"در قضیه به توپ بستن حرم امام هشتم در شماره هشتم روزنامه در 16 ربیع الثانی 1334 شعر زیر را می سراید:
در خراسان یک نگاهی بر بنای من کنید/یک نظر بر روضه و صحن و سرای من کنید
با زبان حال شرح ماجرای من کنید/بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
چون غریبی بشنوید از نام من یاد آورید/از من و حقیت احکام من یاد آورید
از لبن لعل زهر آشام من یاد آورید/یاد زوار غریب بینوای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
هر کجا بینید مظلومی گرفتار الم/هر کجا یابید مقتولی ز زهر رنج و غم
هر کجا ویرانه ای بینید از ظلم و ستم/از محبت یادی از سقف طلای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
از صدای خشت زرینی کزین ایوان فتاد/ گوش چرخ پیر کر شد رخنه در ایمان فتاد
چون شمار از این مصیبت آتش اندر جان فتاد/ساز قانون مصیبت از برای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
دهم ماه جمادی الثانی از جور زمان/حمله ور گشتند از هر سو به صحنم ظالمان
گشت صحن اقدسم از ششجهت بمباردمان/یک نظر بر بقعهء مهر اعتلای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
در هزار و سیصد وسی شد نشان توپ کین/مرقد شاه خراسان آن امام هشتمین
ای غریبان بعد از این هر گوشه با حال غمین/آه و افغان بر غریبی رضای من کنید
شیعیان هر ساله تشکیل عزای من کنید
بر سریر بار گاهم خصم دون گستاخ شد/نوزده جا گنبد نورانیم سوراخ شد
گوسفندانم دوچار مسلخ سلاخ شد/یاد یاران به زندان مبتلای من کنید
بعد از این هر ساله تشکیل عزای من کنید
آن حریمی را که روشن بود از او چشم وجود/ اولیا کردند پیش بارگاه او سجود
کرد بی شرمی به پای چکمه در آنجا ورود/فکرتی در انتقام کبریای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
تا فلک می رفت از زوار بانگ شور و شین/گشت از توپ شر پنل تار چشم خافقین
در خراسان یادم آید از غریبی حسین/یاد از ویرانی این کربلای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید
احترام مسجد و معبد به هر مذهب رواست/هر کلیسائی ز ناقوس کشیشان پر صداست
این نشان توپ کیننن قبر علی موسی الر ضاست/گریه بر صحن و سرای غم فزای من کنید
بعد از این هر ساله ترتیب عزای من کنید

هیچ نظری موجود نیست: