۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

ارایت من حملوا علی الاعواد

ابو اسحاق صابی از علمای قرن چهارم است.او به توحید اعتقاد داشت،اما نبوت را نمی پذیرفت.
وقتی در سال 384 از دنیا رفت،دوستش سید رضی مرثیهء زیر برایش سرود،که عده ای از کوته نظران بر سید ایراد گرفتند چرا مرثیه یک صابی مذهب را انجام داده است؟و سیدپاسخ داد:من بخاطر علم و فضلش او را مرثیه گفتم.
ارایت من حملوا علی الاعواد / ارایت کیف خبا ضیاءالنادی
(آیا دیدی چه شخصیتی را روی چوبهای تابوت حرکت دادند؟وآیا دیدی چگونه شمع محفل خاموش شد؟)
جل هدی لو خرفی البحر اعتدی / من ثقله متتابع الازباد
(کوهی فرو ریخت که اگر این کوه به دریا ریخته بود دریا را به هیجان می آورد وسطح آن را کف آلود می ساخت)
ما کنت اعلم قبل حطک فی الثری / ان الثری تعلو علی الا طواد
(من قبل از آنکه خاک،تو را در برگیرد باور نمی کردم که خاک می تواند روی کوههای عظیم را بپوشاند)

هیچ نظری موجود نیست: