۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

همه ایران حراج است حراج

انقلاب مشروطیت که آغاز شد، عده ای از علمای سنتی از جمله شیخ فضل الله نوری به مقاومت برخاستند و از دربار و شاه حمایت کردند . سید اشرف الین گیلانی در همان درگیری های دو طرف در شماره 45 روزنامه نسیم شمال در مخالفت با مخالفین مشروطه شعر زیر را سرودند:
حاجی بازار رواج است رواج؟ / کو خریدار؟حراج است حراج
می فروشم همهء ایران را / عرض و ناموس مسلمانان را
رشت و قزوین و قم کاشان را / بخرید این وطن ارزان را
یزد و خوانسا ر حراج است حراج
کو خریدار؟ حراج است حراج
دشمن فرقهء احرار منم / قاتل زمرهء ابرار منم
شیخ..... سمسار منم / دین فروشنده به بازار منم
مال مردار حراج است حراج
کو خریدار؟ حراج است حراج
با همه خلق عداوت دارم / دشمنی با همه ملت دارم
از خود شاه وکالت دارم / به حراج از همه دعوت دارم
وقت افطار حراج است حراج
کو خریدار؟ حراج است حراج
شهر نو اردوی ملی زده رج / متفرق شده قزاق کرج
گر که دیوانه شوم نیست حرج / جز حراجم نبود راه فرج
رخت زر تار حراج است حراج
کو خریدار؟ حراج است حراج
طبل و شیپور و علم را کی میخاد؟ / شیر خورشید رقم را کی میخاد
تخت جمشید عجم را کی میخاد / تاج کی مسند جم را کی میخاد
اسب و افسار حراج است حراج
کو خریدار؟ حراج است حراج
می دهم تخت کیان را به گرو / می زنم مسند جم را به الو
می کشم قاب خورش را به چلو / می خورم قیمه پلو قرمه چلو
رشته خشکار حراج است حراج
کو خریدار ؟ حراج است حراج
آن شنیدم که حجج در عتبات / زده چادر به لب شط فرات
شده عازم به عجم با صلوات / جز حراجم نبود راه نجات
دین به ناچار حراج است حراج
کو خریدار ، حراج است حراج
گر ز اسلام بشد قطع اثر / ور به پا گشت به گیلان محشر
ور به تبریز ارس کرده مقر / هر چه شد شد به جهنم به سقر
فوج افشار حراج است حراج
کو خریدار ؟ حراج است حراج
جد مرحوم شه از مهر و وداد / هفده شهر ز قفقاز یه داد
آنچه از مال پدر مانده زیاد / می فروشد همه را بادا باد
همه یکبار حراج است حراج
کو خریدار ؟ حراج است حراج
می کشد صیحه سروش از طرفی / بختیاری به خروش از طرفی
ملت رشت به جوش از طرفی / شیخ را عزم فروش از طرفی
فرش دربار حراج است حراج
کو خریدار ؟ حراج است حراج
در همه مکر وفن استادم من / مفتی بصره و بغدادم من
قاضی سلطنت آبادم من / آی عجب در تله افتادم من
گرگ و کفتار حراج است حراج
کو خریدار ؟ حراج است حراج
....
جاودانه سید اشرف الدین گیلانی/ص86

هیچ نظری موجود نیست: